Wybór pierwszego BMX’a nie należy do łatwych zadań. Pojawia się wiele pytań – nowy czy używany? Składać czy kupić gotowy (seryjny)? Jaka długość ramy? Ile muszę przeznaczyć pieniędzy? Postaramy się kompleksowo doradzić i pomóc w wyborze, aby rozpoczęcie przygody stało się proste i bezproblemowe.
Sprawa jest dość prosta. Rower składany z części „aftermarketowych” (dostępne oddzielnie) będzie zdecydowanie lepszy, ponieważ możemy dopasować każdy element do potrzeb i upodobań użytkownika. Na taki rower trzeba będzie jednak przeznaczyć minimum 4.000 zł, więc na początek, sensowniejszym rozwiązaniem jest zakup seryjnego BMX’a i ulepszanie go z czasem i wzrostem umiejętności.
Odpowiednie dopasowanie długości ramy do wzrostu to pierwsza sprawa, na której należy się skupić kupując pierwszego BMX’a. Wybranie za długiej ramy może spowodować utrudnione wyrywanie roweru do tricków co szybko doprowadza do zniechęcenia. Za krótki rower = nieodpowiednia i bardzo niewygodna pozycja, nerwowe wyrywanie do tricków czy uderzanie kolanami o mostek lub kierownicę.
Wzrost ridera | Rozmiar ramy |
---|---|
145cm do 154cm | 19'' - 19,8'' |
152cm do 162cm | 19,5'' - 20,25'' |
160cm do 168cm | 20,2'' - 20,4'' |
166cm do 174cm | 20,3'' - 20,6'' |
170cm do 181cm | 20,5'' - 20,75'' |
181cm i więcej | 20,9'' - 21,5'' |
Podana obok tabela zawiera naszą opinię opartą na doświadczeniu w doborze sprzętu na przestrzeni wielu lat i dotyczy rowerów na standardowych kołach 20''. Proszę nie traktować tego nazbyt dogmatycznie, ponieważ długość ramy może się delikatnie różnić w zależności od stylu jazdy, doświadczenia i osobistych preferencji.
Standardowe BMX’y posiadają koła o średnicy 20 cali i będą one odpowiednie dla osób o wzroście powyżej 145cm. Dla niższych osób polecamy BMX’y na kołach o mniejszej średnicy (12, 16 lub 18 cali).
Wzrost ridera | Rozmiar koła |
3 - 5 lat | 12'' |
90cm - 120cm | 16'' |
120cm - 145cm | 18'' |
145cm i więcej | 20'' (pełnowymiarowe) |
Na wstępie trzeba zaznaczyć, że rowery BMX to sprzęt poddawany dużym obciążeniom, więc komponenty użyte przy ich budowie muszą być znacznie wytrzymalsze niż w przypadku zwykłych rowerów. Przekłada się to oczywiście na koszty produkcji, więc kupując nowy rower trzeba się liczyć z minimalnym wydatkiem w okolicy 1600 - 2000 zł.
Rynek rowerowy "zalany" jest rowerami BMX w cenie 400 do 900 zł, które tylko pozornie przypominają BMX'y, jednak kompletnie nie nadają się do jazdy wyczynowej. Można je znaleźć w popularnych supermarketach czy dużych sklepach sportowych. Ich geometria, wytrzymałość i waga z pewnością szybko zniechęci do sportu, nie wspominając o ewentualnym zagrożeniu poprzez użytkowanie ich w sposób niezgodny z realnym przeznaczeniem. Jest to strata pieniędzy i zdecydowanie odradzamy tego typu zakupów.
Przeglądając opisy BMX'ów warto skupić się na trzech rzeczach:
Na jakość BMX’a wpływają materiały z jakich został wykonany oraz jego osprzęt. Podstawą takiego roweru jest stalowa rama, widelec oraz kierownica (z wyłączeniem rowerów racingowych, których ramy są często wykonane z aluminium lub karbonu). Wyróżniamy dwa stopy, które są używane do produkcji części BMX’owych:
Popularne są również łączenia tych stali w częściach BMX’owych. W ramach, największe obciążenia są kierowane na dolną, a następnie górną rurę przedniego trójkąta, więc modele posiadające te elementy ze stali Cr-Mo a resztę z Hi-Ten’u również są dobrym rozwiązaniem w danych przedziałach cenowych. Podobna sytuacja występuje w przypadku sterówki widelca. Ona też jest często wykonywana ze stali Cr-Mo a reszta z Hi-Ten’u.
W przypadku rowerów seryjnych możemy wyróżnić 2 rodzaje łożysk – kulkowe oraz maszynowe (uszczelniane). Różnica między nimi jest znacząca i wpływa na wytrzymałość oraz bezobsługowość roweru.
Łożyska kulkowe są zdecydowanie tańszym rozwiązaniem, jednak ich wytrzymałość w przypadku rowerów BMX jest niska. Problemem jest również występowanie luzów, które są kłopotliwe w niwelowaniu. Wymagają one częstego i czasochłonnego serwisu a zaniedbane mogą doprowadzić do uszkodzenia bieżni lub konusów co często kończy się koniecznością wymiany całego elementu.
Łożyska maszynowe to bez wątpienia lepsze rozwiązanie. Nie trzeba być inżynierem, aby momentalnie stwierdzić, że kręcą się one lepiej. Ich użytkowanie nie wymaga żadnego serwisowania a wytrzymałość jest na wysokim poziomie. Wymiana zużytych łożysk jest bardzo prosta i nie wymaga dużego nakładu finansowego (cena jednego łożyska to od 8zł - 30zł)
Piasty to niezwykle ważne elementy każdego BMX'a i warto zwrócić na nie szczególną uwagę.
Pierwsze na czym powinniśmy się skupić to rodzaj łożysk zastosowanych w nich. Uważamy, że tylna piasta posiadająca łożyska maszynowe to podstawa, która zapewnia bezproblemowe użytkowanie i zalecamy unikać rowerów wyposażonych w tylną piastą na łożyskach kulowych (sprawia ona bardzo dużo problemów i zazwyczaj nie wytrzymuję więcej niż rok). Zakup nowej piasty na łożyskach maszynowych to wydatek minimum 300zł, więc warto wcześniej dołożyć połowę tej kwoty do modelu, który od razu jest wyposażony w lepszą tylną piastę.
Dobrze jeśli przednia piasta również posiada łożyska maszynowe, jednak nie jest to wymogiem podstawowym i w danych przedziałach cenowych można spokojnie zaakceptować piastę na łożyskach kulkowych. Jest ona prosta w regulacji i nie sprawia zbyt poważnych problemów.
W przypadku tylnych piast warto zwrócić uwagę na jej typ. Wyróżniamy piasty kasetowe (Cassette), które dzięki systemowi zasprzęglania pozwalają na zastosowanie driverów małymi zębatkami zaczynającymi się od 8 zębów. Najbardziej popularne są jednak drivery z 9 zębami, które pozwalają na stosowanie małych zębatek przednich (najczęściej 25 zębów). Na rynku można również spotkać rowery z piastami starego typu, na tak zwany wolnobieg. Najmniejsze wolnobiegi posiadają 12 zębów, jednak najczęściej jest to 13 lub 14. Z uwagi na dużą ilość zębów, wymagane jest zastosowanie dużej zębatki przedniej, aby zachować odpowiednie przełożenie. Zdecydowanie polecamy rowery z piastami nowego typu - kasetowymi. Taki zestaw waży mniej, jest wytrzymalszy, lepiej wygląda i nie przeszkadza przy zjeżdżaniu z ramp.
Co jednak zrobić, gdy nie mamy odpowiedniej kwoty na prawdziwego BMX’a?
W tym przypadku zostaje zakup roweru używanego. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ na popularnych serwisach aukcyjnych jakość zdjęć i opisów sprzętu wystawianego przez użytkowników jest zazwyczaj bardzo słaba. Należy też przypomnieć, że BMX’y to sprzęt poddawany dużym obciążeniom, więc istnieje zwiększone ryzyko zakupu zniszczonego roweru. Przy zakupie należy dokładnie obejrzeć łączenia rur (możliwe pęknięcia), kierownicę i widelec (częste wykrzywienia tych elementów) oraz wszystkie elementy łożyskowane (zniszczone łożyska lub luzy).
Ochraniacze to niezwykle ważny element wyposażenia każdego BMX'owca. W pierwszej kolejności zalecamy zakup kasku typu "orzech" z przeznaczeniem do jazdy na BMX'e lub desce. Profesjonalne kaski można już kupić od 129zł.
Skorupa kasków jest uniwersalna i pasuje do każdej głowy. Za dopasowanie odpowiadają specjalne gąbki, które się w nim znajdują. Aby dobrać odpowiedni rozmiar należy zmierzyć obwód głowy a następnie porównać go z rozpisaną rozmiarówką, która znajduję się w opisie każdego modelu.
W drugiej kolejności polecamy zakup rękawiczek oraz ochraniaczy na piszczele. Uchronią one przed najczęstszymi urazami, którymi są obtarcia dłoni oraz odtłuczenia piszczela.
Dla zapewniania pełnego bezpieczeństwa przydadzą się również ochraniacze kolan, łokci oraz stabilizatory kostek. Zazwyczaj jednak przydają się one w dalszych etapach zaawansowania.
W razie dalszych wątpliwości odnośnie zakupu odpowiedniego sprzętu prosimy o kierowanie zapytań na [email protected]. Postaramy się jak najszybciej odpowiedzieć i udzielić fachowej porady.
Aby odpowiednio dobrać BMX'a potrzebujemy poznać następujące informacje:
Sami od wielu lat jesteśmy zapalonymi BMX'owcami i z wielką chęcią podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc odnaleźć się w BMX'owym świecie.
Na mail'e odpowiadamy od poniedziałku do piątku, w godzinach od 10:00 do 17:00. Staramy się również odpowiadać późnym wieczorem oraz w weekendy.
Rowery pakowane są w duży karton i są niemal całkowicie złożone. Do przykręcenia zostaje jedynie kierownica, przednie koło, pedały oraz siodełko. Potrzebne są do tego podstawowe narzędzia: